Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

«Όλοι ίσοι – όλοι διαφορετικοί – πολίτες του κόσμου»

Στα πλαίσια του μαθήματος του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων για τη Γ τάξη και στο θεματικό κύκλο «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη» το σχολείο μας επέλεξε να  ασχοληθεί με τα ανθρώπινα δικαιώματα, ώστε να φέρει τους μαθητές/τριες σε επαφή με βασικές έννοιες που συνδυάζονται άμεσα με αυτά, τις οικουμενικές αξίες και ειδικότερα την προώθηση της ισότητας των δύο φύλων στην κοινωνία.

Κατά τη διάρκεια του 1ου εργαστηρίου οι μαθητές και οι μαθήτριες με τις εκπαιδευτικούς τους κ. Παπαδοπούλου Κωνσταντία, κ. Κωνσταντίνου Ευθαλία και κ. Παπαδοπούλου Βασιλική  ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα και  τη δομή του, διετύπωσαν ερωτήσεις και δημιούργησαν ομάδες εργασίας. Με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης τους ανατέθηκε να ερευνήσουν σε ομάδες και να παρουσιάσουν ανθρώπινα δικαιώματα, περιπτώσεις καταπάτησής τους και προσωπικότητες που εργάσθηκαν για την προστασία τους, αξιοποιώντας παράλληλα τις γνώσεις τους από το μάθημα της Ιστορίας.

Στο 2ο εργαστήριο οι μαθητές /τριες  συζήτησαν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το σεβασμό στο συνάνθρωπο, αλλά και το δικαίωμα όλων να έχουν ίσες ευκαιρίες. Παρουσίασαν τις εργασίες τους και διατύπωσαν τους προβληματισμούς τους.

Στο 3ο εργαστήριο  μέσα από  δραστηριότητες συμπλήρωσης φύλλων εργασίας (Συμπληρώστε τις εκφράσεις για Αγόρια – για Κορίτσια, Ανδρικά – Γυναικεία πεδία) ασχολήθηκαν με θέματα που αφορούν τα δύο φύλα και το ρόλο τους στο κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό γίγνεσθαι. Συζητήθηκε αν ο διαχωρισμός είναι ουσιαστικός ή προϊόν στερεοτύπων. Τους ανατέθηκε σε ομάδες έρευνα για τη ζωή και το έργο γυναικών επιστημόνων.

Στο 4ο εργαστήριο με θέμα «Γυναίκα και Επιστήμη» αφού παρουσίασαν γυναίκες που διακρίθηκαν στις επιστήμες συμμετείχαν σε δραστηριότητα με θέμα τη συμφιλίωση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής (Οι γυναίκες δεν μπορούν..). Επίσης εργάσθηκαν σε ομάδες για τη σύνταξη ερωτηματολογίου προς γυναίκες επιστήμονες της Τεχνικής υπηρεσίας του  Δήμου Νεάπολης Συκεών, που  δέχθηκαν να συνεργασθούν με το σχολείο μας.  Τέλος τους ανατέθηκε η έρευνα και παρουσίαση γυναικών σε μη τυπικά για το φύλο τους επαγγέλματα.

Στο 5ο εργαστήριο συνδέθηκαν διαδικτυακά με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και με τη μέθοδο της συνέντευξης οι εργαζόμενες Τάκα Ευγενία, Κανελή Φεδώρα, Θωμαΐδου Δήμητρα και Κουκοπούλου Τίνα απάντησαν για θέματα που αφορούν την ισότητα των φύλων στον εργασιακό τους χώρο και τις δυσκολίες στο συνδυασμό επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.

Δείτε τις ερωτήσεις των μαθητών και τις απαντήσεις των εργαζομένων.

Επίσης απάντησαν σε ερωτήσεις που αφορούν τα επαγγέλματά τους (αρχιτέκτονες μηχανικοί, πολιτική μηχανικός, τοπογράφος μηχανικός) ώστε οι μαθητές/τριες των ομάδων εργασίας να συντάξουν τις αντίστοιχες επαγγελματικές μονογραφίες.

Στο 6ο εργαστήριο με θέμα «Γυναίκα και Πολιτική» αξιοποιήθηκαν δραστηριότητες από το πρόγραμμα «Γυναίκες το μισό της ανθρωπότητας» του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων,  ώστε να διερευνηθεί αν η πολιτική ισότητα έχει σήμερα επιτευχθεί. Στα μαθήματα  της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και της Ιστορίας τους είχε ήδη ανατεθεί (μέθοδος ανεστραμμένης τάξης) η αναζήτηση πληροφοριών για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών και τη παρουσία τους στην πολιτική ζωή άλλοτε και σήμερα. Παρουσίασαν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και  διετύπωσαν τους προβληματισμούς τους. Τέλος εργάσθηκαν σε ομάδες για τη σύνταξη ερωτηματολογίου, ώστε να πάρουν συνέντευξη από δημοτικές συμβούλους του Δήμου Νεάπολης Συκεών.

Στο 7ο εργαστήριο «Γυναίκες και Πολιτική- κοινωνική ανάμειξη και δράση» με στόχο να  συνειδητοποιήσουν  ότι η ισότιμη και από κοινού λήψη αποφάσεων συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των προσωπικοτήτων και στη δημοκρατική λειτουργία της κοινωνίας, συνδέθηκαν διαδικτυακά με την κ. Καγιαμπίνη Ειρήνη δημοτική σύμβουλο, συν. εκπαιδευτικό – γυμνάστρια. Οι μαθητές/τριες ως δημοσιογράφοι πήραν συνέντευξη από μια γυναίκα που ασχολείται πολλά χρόνια με τα κοινά στο Δήμο Νεάπολης Συκεών. Ακόμη, στα πλαίσια  του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής ενημερώθηκαν για το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και το ρόλο των δημοτικών συμβούλων. Επιπλέον, συγκέντρωσαν πληροφορίες για το επάγγελμα του γυμναστή/στριας ώστε να προχωρήσουν στη  σύνταξη αντίστοιχης επαγγελματικής μονογραφίας.

Επιπλέον εκπρόσωποι μαθητών/τριών και από τα τέσσερα τμήματα της Γ τάξης πήραν συνέντευξη και από την κ. Ανδριανίδου Σοφία, δημοτική σύμβουλο, εργαζόμενη στο χώρο του σχολείου.

Δείτε τις ερωτήσεις των μαθητών και τις απαντήσεις της δημοτικής συμβούλου.

Στο 8ο και τελευταίο εργαστήριο  αφού έγινε συζήτηση, αναστοχασμός και αποτίμηση συμπλήρωσαν φύλλο αυτοαξιολόγησης, φύλλο ετεροαξιολόγησης και φύλλο αξιολόγησης του προγράμματος. Οι ομάδες εργασίας θα ολοκληρώσουν τις παρουσιάσεις τους (για την ισότητα των φύλων και τις επαγγελματικές μονογραφίες) με συνεργασία των μελών είτε εντός σχολικού ωραρίου είτε με διαδικτυακή επικοινωνία και το αποτέλεσμα της εργασίας τους θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου. Τέλος πρέπει να επισημανθεί ότι για μια πληρέστερη προσέγγιση του θέματος  αξιοποιήθηκαν  συζητήσεις και γνώσεις που αποκτήθηκαν στα μαθήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και της Ιστορίας.