«Όλοι ίσοι – όλοι διαφορετικοί – πολίτες του κόσμου- εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα»
Στα πλαίσια του μαθήματος του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων για τη Γ τάξη και στο θεματικό κύκλο «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη» το σχολείο μας επέλεξε να ασχοληθεί και φέτος με τα ανθρώπινα δικαιώματα, ώστε να φέρει τους μαθητές/τριες σε επαφή με βασικές έννοιες που συνδυάζονται άμεσα με αυτά, τις οικουμενικές αξίες και ειδικότερα την προώθηση της ισότητας των δύο φύλων στην κοινωνία.
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων οι μαθητές και οι μαθήτριες με τις εκπαιδευτικούς τους κ. Παπαδοπούλου Κωνσταντία, κ. Βλάχου Ασημίνα, κ. Τερζοπούλου Ευρυδίκη:
- ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα και τη δομή του, διατύπωσαν ερωτήσεις και δημιούργησαν ομάδες εργασίας. Με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης τους ανατέθηκε να ερευνήσουν σε ομάδες και να παρουσιάσουν ανθρώπινα δικαιώματα, περιπτώσεις καταπάτησής τους και προσωπικότητες που εργάσθηκαν για την προστασία τους, αξιοποιώντας παράλληλα τις γνώσεις τους από το μάθημα της Ιστορίας , της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής.
- συζήτησαν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το σεβασμό στο συνάνθρωπο, αλλά και το δικαίωμα όλων να έχουν ίσες ευκαιρίες. Παρουσίασαν τις εργασίες τους και διατύπωσαν τους προβληματισμούς τους.
- ασχολήθηκαν ακόμη μέσα από δραστηριότητες συμπλήρωσης φύλλων εργασίας (Συμπληρώστε τις εκφράσεις για Αγόρια – για Κορίτσια, Ανδρικά – Γυναικεία πεδία) ασχολήθηκαν με θέματα που αφορούν τα δύο φύλα και το ρόλο τους στο κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό γίγνεσθαι. Συζητήθηκε αν ο διαχωρισμός είναι ουσιαστικός ή προϊόν στερεοτύπων.
- επισκέφθηκαν επαγγελματικούς χώρους τη γαλακτοβιομηχανία ΜΕΒΓΑΛ στα Κουφάλια και την τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ στην Ευκαρπία, όπου εκτός από τη λειτουργία των δύο βιομηχανιών, ενημερώθηκαν για τη θέση των γυναικών ως διευθυντικών στελεχών και στους δύο ομίλους.
- παρουσίασαν γυναίκες που διακρίθηκαν στις επιστήμες συμμετείχαν σε δραστηριότητα με θέμα τη συμφιλίωση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής (Οι γυναίκες δεν μπορούν..). «Γυναίκα και Επιστήμη». Επίσης εργάσθηκαν σε ομάδες για τη σύνταξη ερωτηματολογίου προς γυναίκες επιστήμονες και παράλληλα εκλεγμένες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (στο Δήμο Νεάπολης Συκεών), που δέχθηκαν να συνεργασθούν με το σχολείο για θέματα που αφορούν την ισότητα των φύλων στον εργασιακό τους χώρο και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν με τον συνδυασμό επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.
- συνεργάστηκαν έτσι με Αντιδημάρχους του Δήμου Νεάπολης Συκεών, ώστε στο εργαστήριο«Γυναίκες και Πολιτική- κοινωνική ανάμειξη και δράση» να ενημερωθούν για το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και το ρόλο των δημοτικών συμβούλων και να συνειδητοποιήσουν ότι η ισότιμη και από κοινού λήψη αποφάσεων συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των προσωπικοτήτων και στη δημοκρατική λειτουργία της κοινωνίας, Οι μαθητές/τριες, σε ρόλο δημοσιογράφων, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου, πήραν συνέντευξη από την κ. Τερζίδου Αλεξάνδρα, Γεωπόνο, Αντιδήμαρχο Οικονομικών και Νέας Γενιάς και την κ. Γενίτσαρη Παρή, Αντιδήμαρχο περιβάλλοντος και πρασίνου, Δικηγόρο, ώστε να προχωρήσουν στη σύνταξη των αντίστοιχων επαγγελματικών μονογραφιών .
- συμμετείχαν σε παιχνίδι ρόλων (σουφραζέτες, ένορκοι, δικαστές, συνήγοροι, βουλευτές) από το πρόγραμμα «Γυναίκες το μισό της ανθρωπότητας» του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων, ώστε να διερευνηθεί αν η πολιτική ισότητα έχει σήμερα επιτευχθεί . Ακόμη στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής τους είχε ήδη ανατεθεί η αναζήτηση πληροφοριών για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών και τη παρουσία τους στην πολιτική ζωή άλλοτε και σήμερα. (με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης και την χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης της e-me). Παρουσίασαν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και διατύπωσαν τους προβληματισμούς τους.
- ευαισθητοποιήθηκαν επίσης στο θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων συμμετέχοντας σε 2ωρη βιωματική δράση, από το εγχειρίδιο Compass, σε συνεργασία με παιδαγωγούς της Οργάνωσης Νέων Άρσις.
- Με το τέλος της θεματικής ενότητας, αφού έγινε συζήτηση, αναστοχασμός και αποτίμηση συμπλήρωσαν φύλλο αυτοαξιολόγησης, φύλλο ετεροαξιολόγησης και φύλλο αξιολόγησης του προγράμματος. Οι ομάδες εργασίας θα ολοκληρώσουν τις παρουσιάσεις τους (για την ισότητα των φύλων και τις επαγγελματικές μονογραφίες), με συνεργασία των μελών, είτε εντός σχολικού ωραρίου είτε με διαδικτυακή επικοινωνία και το αποτέλεσμα της εργασίας τους θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.
Παρακάτω δείτε φωτογραφίες και άρθρα από τις δράσεις:
Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα