Φροντίζω το περιβάλλον

«Ανακαλύπτοντας το παρελθόν, σχεδιάζοντας το μέλλον»

Στα πλαίσια του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων για τη Γ’ τάξη  και στο θεματικό κύκλο ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ και στην υποθεματική:

«Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά» το σχολείο μας επέλεξε να ασχοληθεί με το πρόγραμμα «Ανακαλύπτοντας το παρελθόν, σχεδιάζοντας το μέλλον» του ΙΕΠ.

Σκοπός του προγράμματος ήταν οι έφηβοι μαθητές, που συχνά αμφισβητούν τα έθιμα, τις παραδόσεις, τις συνήθειες, τις πεποιθήσεις και τις στάσεις, οι οποίες μεταλαμπαδεύτηκαν σε αυτούς κατά την παιδική ηλικία, να αναζητήσουν τη θέση τους στον κόσμο και τη δική τους ταυτότητα, να διαμορφώσουν και να ενστερνιστούν αξίες, καθώς και να πάρουν αποφάσεις για το μέλλον τους. Παράλληλα, στόχος των εργαστηρίων ήταν να αναπτύξουν οι μαθητές δεξιότητες χρήσιμες για το μέλλον τους, όπως οι ψηφιακές δεξιότητες. Για τους παραπάνω λόγους, επιλέχθηκε η προσέγγιση της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από μαθησιακά περιβάλλοντα που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα των μαθητών. Για παράδειγμα, η αξιοποίηση του διαδικτύου ως ένα ανοικτό, πολυδιάστατο και αυθεντικό περιβάλλον μάθησης, το οποίο οι μαθητές χρησιμοποίησαν για τη στοχευμένη άντληση και επεξεργασία πληροφοριών, καθώς και για τη συμπαραγωγή πολυτροπικών κειμένων και την παρουσίασή τους με τη βοήθεια λογισμικού παρουσιάσεων που  επέλεξαν οι ίδιοι.

Για το σκοπό αυτό κατά τη διάρκεια του 1ου εργαστηρίου οι μαθητές κλήθηκαν να αναγνωρίσουν τις διαφορετικές μορφές της πολιτιστικής κληρονομιάς, να συνεργαστούν και να μοιραστούν ιδέες, σκέψεις και να ταξινομήσουν τα επιτεύγματα πολιτισμού σε διαφορετικές κατηγορίες. Το αποτέλεσμα της παραπάνω διεργασίας αποτυπώθηκαν σε ένα συννεφόλεξο, αξιοποιώντας το εργαλείο WordArt.

Κατά τη διάρκεια του 2ου εργαστηρίου οι μαθητές κλήθηκαν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της UNESCO, να ενημερωθούν για τη Σύμβαση για την Παγκόσμια Κληρονομιά, να εξηγήσουν τα κριτήρια που πρέπει να πληροί ένα μνημείο ώστε να ενταχθεί στην «Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά», να αναζητήσουν, να αναλύσουν και να αξιολογήσουν πληροφορίες για ένα μνημείο, να καταγράψουν μνημεία που έχουν εγγραφεί στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς και να δημιουργήσουν συνεργατικά ένα πολυτροπικό κείμενο, αξιοποιώντας ψηφιακές εφαρμογές και εργαλεία, για να παρουσιάσουν μνημεία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής κληρονομιάς της επιλογής τους.

Κατά τη διάρκεια του 3ου εργαστηρίου πραγματοποιήθηκε επίσκεψη σε ένα μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής κληρονομιάς, τους αρχαίους Φιλίππους στο Ν. Καβάλας. Οι μαθητές ξεναγήθηκαν και φωτογράφησαν τα μνημεία (Αρχαίο Θέατρο, Ρωμαϊκή Αγορά, Βήμα του Αγίου Παύλου, κλπ) και βίωσαν μια ζωντανή εμπειρία ενός μνημείου τέτοιας κλίμακας.

Κατά τη διάρκεια του 4ου εργαστηρίου οι μαθητές κλήθηκαν να εργαστούν σε ομάδες και να αναζητήσουν ένα μνημείο ή αξιοθέατο της περιοχής τους που δεν είναι στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Στη συνέχεια να το παρουσιάσουν σε μία Επιτροπή αξιολόγησης, αποτελούμενη από μαθητές του τμήματος, με σκοπό την ανάδειξη της κοινωνικής, πολιτιστικής και οικονομικής του αξίας και της συμπερίληψής του στον Κατάλογο.

Η Επιτροπή, η οποία εκλέχθηκε από τους μαθητές, αποφάσισε ποιο υποψήφιο μνημείο/ αξιοθέατο της περιοχής τους θα συμπεριληφθεί στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Συγκεκριμένα, η Επιτροπή λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων επιχειρημάτων και τη σύνδεσή τους με την προσφυγιά και τη Μικρασιατική καταστροφή κατέληξε ότι το μνημείο αυτό είναι “Τα Καστρόπληκτα”- τα προσφυγικά σπιτάκια που «ακούμπησαν» στα τείχη της πόλης. Για το σκοπό αυτό χάραξαν το περιβαλλοντικό τους μονοπάτι επιλέγοντας τα σημεία ενδιαφέροντος με αφετηρία το σχολείο τους και τελικό προορισμό την πολιτιστική γειτονιά του Δήμου Νεάπολης Συκεών.

Κατά τη διάρκεια του 5ου εργαστηρίου πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στα Καστρόπληκτα και τα μνημεία που τα περιβάλλουν (Επταπύργιο- Πύλη Άννας Παλαιολογίνας- Πύργο Τριγωνίου-Μονή Βλατάδων – Καστρόπληκτα) με σκοπό οι μαθητές να αντλήσουν οι ίδιοι υλικό για το μνημείο-στόχο τους. Περιηγήθηκαν, έβγαλαν φωτογραφίες, μοιράστηκαν και συζήτησαν εντυπώσεις και ανέλυσαν το υλικό τους. Τέλος, τους ανατέθηκε ανά ομάδες να αναζητήσουν περαιτέρω πληροφορίες για τα μνημεία αξιοποιώντας το διαδίκτυο και συνδυάζοντάς τις με το υλικό που αντλήθηκε από την επίσκεψη να παρουσιάσουν μέρος του υλικού που παράχθηκε σε ομαδοσυνεργατικά  padlets,  thinglink ( ψηφιακό χάρτη της διαδρομής τους με παρουσίαση  των μνημείων ) αλλά και σε ένα πολυτροπικό κείμενο, αξιοποιώντας ψηφιακές εφαρμογές και εργαλεία.

Κατά τη διάρκεια του 6ου εργαστηρίου  οι μαθητές  εργάσθηκαν σε ομάδες για την  επεξεργασία του υλικού που συγκέντρωσαν παρουσίασαν τις εργασίες τους. Ακολούθησε συζήτηση και αξιολόγηση των παρουσιάσεών τους.

Κατά τη διάρκεια του 7ου και τελευταίου εργαστηρίου  οι μαθητές συμπλήρωσαν φύλλο αξιολόγησης , ετεροαξιολόγησης  και αξιολόγησης του προγράμματος, έγινε αναστοχασμός και αποτίμηση. Οι μαθητές εξέφρασαν τον ενθουσιασμό και την ικανοποίησή τους για τη συμμετοχή τους στη θεματική του Περιβάλλοντος.

Οι  μαθητές δημιούργησαν εργασίες με στόχο να γνωρίσουν τα κριτήρια βάση των οποίων ένα μνημείο εντάσσεται υπό την προστασία της UNESCO στα μνημεία Παγκόσμιας & Τοπικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς, παραδείγματα ελληνικών και ξένων προστατευόμενων μνημείων, καθώς και ένα μνημείο που βρίσκεται στην περιοχή τους, το Επταπύργιο.

Οι εργασίες αναρτήθηκαν σε ψηφιακούς πίνακες (padlet)
Δείτε τις, εδώ:

https://padlet.com/konefi06/4z8n6sdzxvk9zh9q

https://padlet.com/theophaniam2007/3x2v72ib5jf01ryy

https://padlet.com/conspapadopoulou/nqa88j56qsy5vtlo

 

thingling (χάρτης – Το περιβαλλοντικό μας μονοπάτι)

https://www.thinglink.com/scene/1585346903820730370

 

και εδώ:

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ-“Ανακαλύπτοντας το παρελθόν, σχεδιάζοντας το μέλλον”