Βοήθεια, μου κάνουν μπούλινγκ!
Αισθάνεσαι ότι εδώ και καιρό στο σχολείο σου σε υποβιβάζουν με περιπαιχτικά και προσβλητικά σχόλια;
Αυτή η προσβολή προέρχεται από ένα ή περισσότερα άτομα;
Συμβαίνει μια φορά την εβδομάδα ή περισσότερες φορές Αν ναι, τότε ε(σαι θύμα μπούλινγκ και αυτό δεν καθόλου σωστό!
ΤΟ ΜΠΟΥΛΙΝΓΚ ΔΕΝ ΞΕΠΕΡΝΙΕΤΑΙ ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥ
Έχεις όλο το δίκιο με το μέρος σου και είναι σημαντικό να ζητήσεις βοήθεια.
Αυτό δεν σημαίνει ότι γίνεσαι καρφί, ακόμη κι αν κάποιοι σε κατηγορήσουν για κάτι τέτοιο.
Το μπούλινγκ δεν είναι ένα απλό πείραγμα, όπως πιστεύουν μερικοί.
Κι αυτό γιατί το μπούλινγκ δε θα σταματήσει από μόνο του και μάλιστα μπορεί να σου καταστρέψει την απόδοσή σου στο σχολείο, τη χαρά της μάθησης ακόμη και να βλάψει σοβαρά την υγεία σου.
Και φυσικά δεν πρέπει να αισθάνεσαι μειονεκτικά ή να ντρέπεσαι γι’ αυτό που σου συμβαίνει.
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ;
Οι περισσότεροι έφηβοι που αντιμετωπίζουν παρόμοιο πρόβλημά όπως εσύ, καλό είναι να μιλήσουν στους γονείς τους ή στους φίλους/ες τους Αυτοί μπορούν να σε στηρίξουν και ίσως και να σε βοηθήσουν.
Μπορείς να απευθυνθείς (ίσως και μαζί με τους γονείς σου) στον δάσκαλο/καθηγητή σου, σε κάποιον καθηγητή που εμπιστεύεσαι. Μην ντρέπεσαι!
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου σου μπορούν να σε στηρίξουν και έχουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν το μπούλινγκ.
Επίσης μπορείς να απευθυνθείς σε μια συμβουλευτική μονάδα για παιδιά και εφήβους. Σίγουρα θα υπάρχει κάποια στην πόλη σου. Εκεί θα βρεις παιδοψυχολόγους κοινωνικούς λειτουργούς δηλαδή ειδικούς που μπορούν να σε βοηθήσουν.
Το φαινόμενο του εκφοβισμού
Το φαινόμενο του εκφοβισμού (“school bullying”) και της βίας (“school violence”) στον χώρο του σχολείου παρουσιάζει αυξανόμενες και πολυπαραμετρικές διαστάσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στον διεθνή χώρο, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία χρόνια. Ο όρος «bullying» έχει αποδοθεί στα ελληνικά ως «σχολικός εκφοβισμός».
Β. Αρτινοπούλου, Βία στο σχολείο. Έρευνες και Πολιτικές στην Ευρώπη, Μεταίχμιο, Αθήνα 2001.
Μορφές Εκφοβισμού
- Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.
- Λεκτικός: συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας χρήση παρατσουκλιών.
- Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις.
- Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.
- Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.
- Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης της οικονομικής κατάστασης της διαφορετικότητας.
- Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις
http://www.antibullyingnetwork.gr/page.aspx?id=105&main_menu=273&parent_id=161
Ποια είναι τα βασικά γνωρίσματα των πράξεων εκφοβισμού και βίας στο σχολείο;
- Η ανισορροπία της δύναμης: Οι μαθητές που εκφοβίζουν χρησιμοποιούν τη δύναμή τους για να ελέγξουν ή να προκαλέσουν πόνο, ενώ οι μαθητές που εκφοβίζονται έχουν μεγάλη δυσκολία να υπερασπιστούν αποτελεσματικά τους εαυτούς τους
- Η πρόθεση πρόκλησης πόνου: Ενέργειες που συμβαίνουν χωρίς να έχουν στόχο να προκαλέσουν σωματικό ή ψυχικό πόνο δεν αποτελούν εκφάνσεις του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο.
- Επανάληψη: Τα περιστατικά εκφοβισμού και βίας στο σχολείο έχουν σταθερούς αποδέκτες οι οποίοι εκφοβίζονται κατ’ εξακολούθηση από συγκεκριμένους συμμαθητές τους ή συγκεκριμένες ομάδες συμμαθητών τους
http://www.antibullyingnetwork.gr/faq.aspx?main_menu=315&parent_id=161
Οι δυσκολίες στο σχολείο είναι πολλές. Τα μαθήματα, τα πολλά παιδιά… πολλά θέματα μπορεί να προκύψουν. Είμαστε στο σχολείο όμως και αυτό που μαθαίνουμε είναι ότι κάθε πρόβλημα έχει τη λύση του.
Απλά να θυμάσαι:
- Για αυτό που συμβαίνει δεν φταις εσύ. Δεν υπάρχει καμία πραγματική αιτία για να σε χτυπήσει κάποιος ή για να μιλήσει άσχημα για σένα.
- Πολλά παιδιά στα σχολεία βιώνουν τέτοιες καταστάσεις.
- Είμαστε περήφανοι για τον εαυτό μας. Δεν ντρεπόμαστε εμείς για κάτι άσχημο που έκανε κάποιος άλλος.
- Εάν μας συμβεί κάτι, το μοιραζόμαστε με τους δασκάλους και τους γονείς μας. Δε μαρτυράμε το άλλο παιδί, βοηθάμε τον εαυτό μας.
- Οι δυσκολίες δεν εξαφανίζονται ποτέ από μόνες τους. Εάν συμβεί μια φορά, είναι Πολύ πιθανό να ξανασυμβεί.
- Η απομόνωση δεν είναι η λύση. Και άλλα παιδιά μπορεί να έχουν ενοχληθεί από τη συμπεριφορά εκφοβισμού. Μοιράσου την εμπειρία σου.
- Η αδιαφορία δεν είναι λύση. Η δράση ναι.
- Το να απαντήσεις με τον ίδιο τρόπο, δεν θα σε βοηθήσει. Απλό θα κάνεις κάτι που έτσι και αλλιώς σε ενοχλεί
- Είσαι πολύ σημαντικός για πολλούς ανθρώπους. Εάν κοιτάξεις γύρω σου θα τους βρεις και αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να σε βοηθήσουν.
- Ζητήστε βοήθεια από φορείς με αρμοδιότητα σε θέματα σχολικού εκφοβισμού.
…που εκφοβίζουν
Πολλές φορές κάνουμε πράγματα που αν τα ξανασκεφτούμε, πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να είχαμε φερθεί διαφορετικά.
Αν κάποιος συμμαθητής σας πει ότι τον εκφοβίζετε ή αν σας το πουν οι εκπαιδευτικοί σας, μην αντιδράσετε κατευθείαν, αλλά:
- Παρατηρήστε τη συμπεριφορά σας απέναντι στο παιδί.
- Θυμηθείτε ότι είναι άλλο να μη συμπαθώ ένα παιδί και άλλο να τον εκφοβίζω.
- Προσπαθείτε να βρείτε τη δική σας ευθύνη στο πρόβλημα του συμμαθητή σας.
- Εάν όντως έχετε εμπλοκή σκεφτείτε το γιατί έχετε εμπλοκή. Γιατί το κάνετε αυτό.
- Σε καμία περίπτωση δε θα λυπηθείτε ένα παιδί. Προσπαθήστε απλά να καταλάβετε πώς αισθάνεται.
- Κανείς δεν θα σας κατηγορήσει εάν ζητήσετε τη βοήθειά του. Μιλήστε σε ανθρώπους που εμπιστεύεστε, όπως οι γονείς σας ή οι δάσκαλοί σας.
- Ζητήστε βοήθεια από φορείς με αρμοδιότητα σε θέματα σχολικού εκφοβισμού.
Πολλά γεγονότα συμβαίνουν στο σχολείο. Σε κάποια πρωταγωνιστούμε και σε κάποια είμαστε απλά θεατές. Είναι όμως έτσι;
Είμαστε απλά θεατές στις δυσκολίες ενός συμμαθητή μας
Σκεφτείτε:
- Όλοι έχουμε δικαίωμα να είμαστε διαφορετικοί.
- Πόσο σοβαρό είναι αυτό που συμβαίνει στο συμμαθητή μας.
- Πως μπορεί να αισθάνεται όταν εσείς γελάτε ή δεν κάνετε κάτι.
- Το να είστε φιλικοί με το παιδί μπορεί να το κάνει να αισθανθεί καλύτερο
- Το να μιλήσετε σε κάποιον (γονέα – εκπαιδευτικό) δεν είναι «κάρφωμα». Είναι βοήθεια και στα δυο παιδιά.
- Ενημερωθείτε για τον σχολικό εκφοβισμό.
- Μην επιτρέπετε με γέλια και κουβέντες να συνεχίζεται αυτή η κατάστααι,
- Ζητήστε βοήθεια από φορείς με αρμοδιότητα σε θέματα σχολικού εκφοβι.
Πηγή: Ευρωπαϊκή Καμπάνια κατά του Σχολικού εκφοβισμού
http://www.e-abc.eu/gr/sholikos-ekfovismos/ta-paidia-theates/sumvoules-se-paidia-theates/
Τηλεφωνικές γραμμές για παιδιά και εφήβους
1107 Εθνική Γραμμή Παιδικής Προστασίας
116111 Γραμμή Στήριξης Παιδιών και Εφήβων
1056 Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά
115 25 Γραμμή Μαζί για το Παιδί
80011 80015 Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
80011 32000 Γραμμή του Συνηγόρου του Παιδιού για παιδιά